Er her nogen fra SDI Media Group?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Er her nogen fra SDI Media Group?

Indlæg by Tanja on 1/1/2008, 17:44

Jeg har nemlig et spørgsmål til jer: Bruger I skoleelever i erhverspraktik til at tekste dvd-film? Shocked

Jeg har lige set den ringeste danske tekstning af en film nogensinde. Filmen var Idiocracy med Luke Wilson, og tekstningen var så fyldt med stavefejl, manglende ord og nærmest konsekvent brug af anglicismer, især i form af ordstilling. Det er næppe en film, der bliver set af ret mange herhjemme, men at SDI vil lægge navn til det makværk af en tekstning, er for mig helt ufatteligt.

Tanja
Gæst

Tilbage til toppen Go down

meget bedre gik det ikke i aften

Indlæg by mads on 8/1/2008, 03:02

Har lige set 'Forsvundet Sporløst' på TV3+. Det væltede simpelthen frem med deciderede forståelsesfejl fra SDI Media-teksterens side. Hun forstod ikke 'Senate hearing', 'led the charge', 'on the level', 'tenure' og flere, som jeg ikke kan huske i detaljer. Skidt. Men man får vel, hvad man betaler for.

mads
Gæst

Re: Er her nogen fra SDI Media Group?

Indlæg by shayera on 5/6/2008, 21:26

Hvad SDI media laver.. er et godt spørgsmål.
De kan heller ikke finde ud af hvad folk egentlig hedder.
De fleste let nørdede personer kender nok den søde Kari Byrn, rødtoppet
byggemus på Mythbusters..
Nå men i aftenens afsnit, nummer 23/Sæson 2.4 (elevator of Death/Levitation machines)
kalder den flinke oversætter/tekster hende konsekvent for Carrie

Og der var andre, jeg syntes bare den var så dum.

shayera

Antal indlæg : 1
Registration date : 05/06/08

Vis brugerens profil

Indlæg by Tanja on 10/9/2008, 10:51

SDI fortsætter i vanlig stil. The Hills Have Eyes 2 (dvd) er spækket med sjuskefejl i de tekster, der flyver over skærmen i et imponerende tempo. Så står et navn med lille begyndelsesbogstav, så er der pludselig tale om "nationalguard", så spørges der "Hvad skal du hen?"

At filmen i sig selv er rig på faktuelle fejl, især omkring militære detaljer og tiltaleformer, kan ikke forsvare teksterens mangelfulde oversættelse. Konsekvent skriver han eller hun "Ja, sergent", når der udstikkes ordrer. Det hedder på dansk "Javel, (hr.) sergent". Desuden oversættes "cans of gas" til "gas", da soldaterne sidder af lastbilen efter at have kørt langt og skal videre. En mutant, der "didn't give us up", bliver til, at han ikke efterlod os, mens sætningen "Jeg vil gøre alt for igen at kunne dufte til hans hår", bare hører hjemme i børnehaven.

Det var bare et lille udpluk af nogle af de guldkorn, man nærmest hver gang kan finde i SDI Medias forfærdelige dvd-tekstninger Rolling Eyes

Tanja
Gæst

Indlæg by SDI stje on 14/9/2008, 09:34

Det er stakkels menensker på akkord, der laver oversættelserne. Bortset fra enkelte som mestrer flere sprog er det vigtigste talent evnen til at tekste indenfor stramme deadlines, der er afgørende

SDI stje
Gæst

Indlæg by Claus on 17/11/2008, 17:50

Nu får de heldigvis "hjælp" fra et maskinoversættelsesprogram, så måske bliver det bedre i fremtiden :-))

Claus
Gæst

Food, inc.

Indlæg by Jens on 3/8/2010, 09:51

Jeg har lige haft den tvivlsomme fornøjelse af teksterne til Food, Inc.

At landbrugene har brug for 'petrol' blev oversat til behov for petroleum (hvad de så end skal bruge dét til) i stedet for brændstof, og 20 mill. pund svarer åbenbart kun til 10 ton og ikke 10.000 ton. Suk.
Ud over en masse ordvalg, der mindede mest om Google Translate, kom der en perle mod slutningen: En farmer stiller det hypotetiske spørgsmål, at man kunne ønske sig 'fewer people going to the hospital next year', hvilket bliver tekstet til et ønske om færre ansatte på hospitalerne!

Jeg har tænkt mig at tilbyde korrekturlæsning for SDImedia, for jeg er inderligt træt af makværk hos dem og andre, og så må der jo kvalificerede folk til 

Jens
Gæst

TV3

Indlæg by Tanjaa on 4/3/2011, 13:50

SDI's tekstere folder sig ud igen. Denne gang var det realityserien Jersey Shore på TV3 i går aftes 3/3 2011, som var spækket med elendigt sprog, "svenske" forbindelser af tekstblokke, stavefejl og HÅBLØS tegnsætning. Teksteren havde sat sig for at udrydde spørgsmålstegnet fra det danske sprog, men ombestemte sig i et enkelt tilfælde, hvor det så faktisk ikke skulle have været der. De fleste skoleelever ville skamme sig over kommateringen. "Og, hvad så." "Kom, bare." "Hej Tom, går det godt." Der blev også glimret med "i" som pronomen cheers

Synderen var altså fra SDI og hedder Anders Vestermark Køber, åbenbart et produkt af RUC jocolor

Tanjaa
Gæst

Navns nævnelse

Indlæg by Lulu on 16/3/2011, 11:13

Jeg faldt lige over det her forum og troede, jeg skulle have et godt grin - jeg elsker bøffer!
Men så er det bare group-bashing med navns nævnelse!
Hvor selvfed kan man være?
Og må man overhovedet hænge folk ud på den måde?

Lulu
Gæst

Indlæg by Tanjaa on 17/3/2011, 01:31

Om man må hænge folk ud?! Hvis du synes, Ib Michaels nye bog er elendig, må du vel også skrive en blog om det på nettet? Du risikerer måske at blive truet med tæsk, men det er i hvert fald ikke ulovligt Laughing På samme måde må man selvfølgelig også kritisere en på tv publiceret undertekst.
Hvad er bøffer? Det er fejl i tekstning, og de mest interessante og underholdende er naturligvis dem, hvor teksteren ved enten at have hørt forkert, have misforstået eller bare ikke have sin baggrundsviden i orden vælger en komplet uforståelig eller grinagtig løsning.
MEN jeg vælger også at bruge dette forum til en debat om det generelle kvalitetsniveau af tekstningen på dansk tv, og her er det yderst relevant at hive de værste firmaer og tekstere frem i lyset og udstille elendighederme. Det er jo ikke bare for sjov. De dårlige tekster læses også af tusindvis af mennesker og er med til at forringe det danske sprog. Tv-selskaberne presser prisen for underteksterne ned, og kvaliteten bliver derefter. Eksemplerne fra denne tråd er bevis på, at der er tekstere i Danmark, der burde finde sig noget andet at lave. Er det at hænge nogen ud? Måske, men i så fald med rette. Anklagen er naturligvis også primært rettet mod firmaerne og tv-selskaberne, der hyrer dem, hvilket trådens overskrift og det første indlæg viser.
Selvfedme er der i øvrigt for mit vedkommende ikke tale om, da jeg ikke selv arbejder i branchen.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du på en eller anden måde føler dig ramt efter at have læst med på forummet?

Tanjaa
Gæst

Indlæg by Lulu on 17/3/2011, 13:17

Kære Tanjaa.
Tak for dit svar.
Du spørger, om jeg føler mig ramt. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du hentyder til, men svaret er alligevel ja. Jeg føler mig ramt på anstændigheden. Jeg synes faktisk ikke, at man kan tillade sig at hænge folk ud ved navns nævnelse uden at have en meget god grund til det, og da slet ikke uden at dokumentere sine påstande.
Sammenligningen med Ib Michael holder ikke, for Ib Michael er en offentlig person, der sender sine produkter ud til anmeldelse og netop lever af at blive kritiseret. Kritikken af ham fremføres desuden i fora, hvor han er til stede, så at sige, nemlig i aviser og andre medier, og hvor han kan forsvare sig.
Du har derimod kritiseret en person i et forum, hvor han ikke har nogen chance for at forsvare sig, med mindre han ivrigt googler sit eget navn, og hvorfor skulle han dog det?
Det beroliger mig, at dit formål med indlæggene er at højne det generelle niveau for undertekster i Danmark. Men hvorfor så latterliggøre folk? (jeg tænker her specielt på "åbenbart et produkt af RUC" - og hvad betyder det egentlig?).
Når du ikke arbejder i branchen, kan du selvfølgelig ikke vide det her, men TitleVision er faktisk et firma, der laver undertekster til tv (se på og klik ude til venstre, hvor man kan komme videre til denne side). Det var derfor, jeg skrev "selvfed" og "group-bashing" - jeg troede fejlagtigt, at der var tale om tekstere fra et firma, der i fællesskab kritiserede et andet firma. My bad.
Hov - du skrev for resten, at det ikke er ulovligt at hænge folk ud. Men jeg ved lidt om jura, og det kan sagtens være strafbart. I straffelovens paragraf 267 står der nemlig: "Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."
Venligst
Lulu

Lulu
Gæst

Indlæg by Lulu on 17/3/2011, 13:29

Hov, i mit indlæg var linket til TitleVision faldet ud - programmet sletter dem automatisk.
Nå, men skriv navnet i URLën plus punktum dk.
Hilsen
Lulu

Lulu
Gæst

Indlæg by Tanjaa on 17/3/2011, 14:54

Du spørger, om jeg føler mig ramt. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du hentyder til, men svaret er alligevel ja.

Her hentydede jeg af nysgerrighed til, om du mon selv var i oversætterbranchen.

Jeg føler mig ramt på anstændigheden. Jeg synes faktisk ikke, at man kan tillade sig at hænge folk ud ved navns nævnelse uden at have en meget god grund til det, og da slet ikke uden at dokumentere sine påstande.

Nu er tv-undertekster jo et flygtigt medie, så det er generelt svært at dokumentere sine fund, og det må derfor i de fleste tilfælde blive et "Jeg så det med mine egne øjne"-argument. Eksemplerne, og mange flere graverende fejl, var der dog, som man efter al sandsynlighed også vil kunne se i en eventuel genusendelse af programmet.

Sammenligningen med Ib Michael holder ikke, for Ib Michael er en offentlig person, der sender sine produkter ud til anmeldelse og netop lever af at blive kritiseret. Kritikken af ham fremføres desuden i fora, hvor han er til stede, så at sige, nemlig i aviser og andre medier, og hvor han kan forsvare sig.
Du har derimod kritiseret en person i et forum, hvor han ikke har nogen chance for at forsvare sig, med mindre han ivrigt googler sit eget navn, og hvorfor skulle han dog det?

Som jeg var inde på tidligere, er kritikken overordnet set rettet mod de tekstningsfirmaer og tv-selskaber, der i sidste ende bærer ansvaret for de dårlige tekster ved at hyre folk, der er villige til at arbejde for en meget lav løn, og hvis kvalifikationer afspejler dette. Og SDI kender helt sikkert til eksistensen af dette forum og kunne derfor gå ind og forsvare sig, hvis de have lyst til det. Men ligesom når de en sjælden gang bliver konfronteret med kritik af journalister, vælger de at holde lav profil, for de vil helst undgå omtale af deres alt andet end imponerende produkt, da dette kan lægge pres på dem på markedet.
Jeg håber dog, at oversætteren på den ene eller den anden måde finder herind og kommer med et forsvar. Det kunne være interessant at høre, hvad der gik galt, såsom "Jeg var ret fuld den dag" eller "Jeg satte min otteårige lillebror til at lave teksterne". Laughing

Det beroliger mig, at dit formål med indlæggene er at højne det generelle niveau for undertekster i Danmark. Men hvorfor så latterliggøre folk? (jeg tænker her specielt på "åbenbart et produkt af RUC" - og hvad betyder det egentlig?).

Det med RUC dukkede op ved en søgning på den pågældende oversætter, og det var nu bare godmodigt drilleri, som jeg erkender sikkert både var uforståeligt for de fleste og malplaceret. Det hentyder til universitetscentrets ikke altid lige høje anseelse i visse kredse.

Når du ikke arbejder i branchen, kan du selvfølgelig ikke vide det her, men TitleVision er faktisk et firma, der laver undertekster til tv (se på og klik ude til venstre, hvor man kan komme videre til denne side). Det var derfor, jeg skrev "selvfed" og "group-bashing" - jeg troede fejlagtigt, at der var tale om tekstere fra et firma, der i fællesskab kritiserede et andet firma. My bad.

Debatten i teksterbranchen interesserer mig meget. Desværre virker den til at være stendød, og udefra observeret ser det ud, som om de gamle, etablerede firmaer har opgivet at stille noget op over for "discountfirmaerne", der primært tekster for de kommercielle kanaler. SDI og andre (jeg ved, at mindst et firma tidligere har forbudt sine freelancere at skrive på det gamle Titlevision-forum) har som nævnt ingen interesse i gøre for meget opmærksom på sig selv, så kritikken kan af den grund godt komme til at virke meget ensidig rettet mod Viasat og deres. Det betyder dog ikke, at der ikke også findes fejl i undertekster i biograffilm, på DRs kanaler osv. Bestemt ikke! Smile

Hov - du skrev for resten, at det ikke er ulovligt at hænge folk ud. Men jeg ved lidt om jura, og det kan sagtens være strafbart. I straffelovens paragraf 267 står der nemlig: "Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Hæ, ja ordlyden af en lov kan virke frygtindgydende. »Omgængelse, som er imod Naturen, straffes med bål og brand« Twisted Evil
Jeg tror dog, du vil få meget svært ved at finde en dommer, der finder det ærekrænkende, at jeg har påpeget nogle faktuelle fejl i en undertekst på tv og derefter gjort andre opmærksomme på den.
På den anden side kan jeg godt se, at det måske kan virke lidt hårdt og unødvendigt at nævne oversætteren ved navn, så fremover vil jeg nok holde mig til svine det ansvarlige firma til Cool Jeg har vist bare uden at tænke over det fulgt sædvanen fra det gamle (og noget mere aktive) bøfforum.

Venligst
Lulu

Lige så venligt
Tanjaa

ps. Har du i øvrigt ikke skrevet herinde før, eventuelt på det gamle forum. Jeg synes at kunne huske dit brugernavn.

Tanjaa
Gæst

Indlæg by Lulu on 18/3/2011, 14:22

Tanjaaa, det er dejligt, at du vil afholde dig fra personangreb i fremtiden.
Det vil hjælpe til at højne kvaliteten af den debat, du efterspørger.
Hvis du er indstillet på at gå efter bolden og har et, skal vi kalde det pædagogisk formål, foreslår jeg desuden, at du også dropper sarkasmen - min erfaring fra undervisning er, at folk fokuserer på fornærmelserne og lærer meget dårligt, hvis man sviner dem til først.
Det kan godt være, at du synes, loven lyder gammeldags og bombastisk, men det er nu engang den, advokater og dommere retter sig efter. Og du har helt ret i, at det ikke er ærekrænkende at "påpege faktuelle fejl i en undertekst og gøre andre opmærksom på den". Hvis du holder dig til det, vil der helt sikkert ikke være nogen, der kommer efter dig.

Lulu
Gæst

Indlæg by Niels Søndergaard on 22/3/2011, 22:46

Der er intet ærekrænkende i at foretage en anmeldelse af en dårlig tekstning her - når man nu ikke kan anmelde den til politiet. :-)

Folk, der sætter deres navn på en offentlig oversættelse, det være sig Ib Michael, dig eller mig, må finde sig i at blive vurderet af offentligheden. Så enkelt er det.

Jeg har bestyret Bøfsiden i årevis og modtaget masser af sure mails fra folk, der føler sig truffet, men aldrig ét eneste sagsanlæg, for det er der nemlig ikke belæg for, så stop det bavl her og nu.

En af hensigterne med Bøfsiden og dette forum er lige præcis at håne og latterliggøre personer, der misbruger det danske sprog, i god gammeldags forvisning om, at de kan lære noget af det. Jeg har selv i tidens løb modtaget en del drøje hug og husker stadig, hvor effektivt et pædagogisk virkemiddel det er at få nogle karrieretruende og tyndskidsfremkaldende hug over nakken.
Niels Søndergaard

Antal indlæg : 99
Registration date : 27/12/07

Vis brugerens profil

Indlæg by Lulu on 23/3/2011, 10:14

At skytset nu er blevet forstærket med en stor kanon, har ikke gjort argumentationen mere overbevisende. Det lyder prisværdigt og ædelt, når du fastholder Tanjaaas påstand om, at forummet har et pædagogisk sigte. Men hvis det virkelig var tilfældet, havde du nok ”stoppet det bavl”, der står i andre indlæg i tråden her, og som ikke virker fremmende for den dialog, der er grundlag for al debat.

Det er meget muligt, at du selv har brug for noget ”tyndskidsfremkaldende” for at yde dit bedste, men det giver dig ikke ret til at uddele verbale lavementer til andre, der måske ikke har det sådan. Og som er sagesløse – i modsætning til Ib Michael har den navngivne tekster ingen mulighed for at forsvare sig, eftersom han bliver hængt ud uden sit vidende.

Lulu
Gæst

Indlæg by Niels Søndergaard on 23/3/2011, 11:37

Grunden til, at jeg først blander mig nu, er, at jeg ikke så den nuværende drejning af tråden før i går. Prinicipielt synes jeg heller ikke, det er særlig fremmende at nævne synderne ved navn, og mener heller ikke, jeg nogensinde selv har gjort det, men det er jo en moralsk dom, og hvis vi skal i gang med dem, må jeg sige, at jeg finder det lidt forstemmende, at de fleste af jer sender anonyme indlæg, så man ikke ved, hvem I er. Men okay, det tillader jeg, så det er kun min undren, jeg lufter her.

Men uanset hvor uanstændigt man måtte finde, at teksterens navn er nævnt, så er der intet ulovligt i det. Og Ib Michael-argumentet holder heller ikke. Tværtimod. Han abonnerer jo nok heller ikke på dette forum og har derfor heller ingen mulighed for at forsvare sig her. Jo, han kan google, men hans navn ville jo nok dukke op så mange gange, at det i praksis var umuligt at finde dette forum. Det er det derimod ikke for den anden person, der dukker op i dette forum som hit nummer fire. Jeg må derfor gå ud fra, at han er bekendt med kritikken og måske endda er identisk med dig, Lulu. Eller er du chef på SDI? Det ville dæleme være rart, hvis I spillede med åbne kort. Man gør sig unægtelig sommetider sine tanker om, hvorfor folk vælger at optræde anonymt. Selv fægter jeg altid med åben pande og har i øvrigt i tidens løb mistet en del kunder af samme grund. Men det er prisen for at kunne sove godt om natten.

Igen: Hvis man har oversat en bog, en film eller står på en scene, er man underlagt offentlig observans og dermed mulig genstand for kritik. Sådan er det. Så hvis man ikke vil have en spand lort - eller en buket roser - i hovedet, bør man nok lade være med at sætte navn på - sådan som I gør her - for der er intet ulovligt i at nævne en offentlig persons navn i forbindelse med en anmeldelse/omtale. Og det var det argument, jeg omtalte som bavl - at der er noget som helst juridisk angribeligt her.

Og så nægter jeg i øvrigt at censurere noget som helst, så I er velkomne til at skrive lige, hvad I vil. Også om mig. Jeg har ikke mimosenykker. Tværtimod bliver jeg taknemlig, hver gang nogen er så flink at fortælle mig, at jeg har begået en fejl, så jeg har mulighed for at undgå den næste gang.

Niels Søndergaard

Vis brugerens profil

Indlæg by Niels Søndergaard on 23/3/2011, 11:50

Tanjaa, du skriver: "Jeg ved, at mindst et firma tidligere har forbudt sine freelancere at skrive på det gamle Titlevision-forum." Den historie vil jeg - og mange andre - meget gerne høre noget mere om. Hvis du ikke vil skrive om det her (men hvorfor ikke?), så send mig lige en privat mail om det på email@titlevision.dk
Niels Søndergaard

Vis brugerens profil

Indlæg by Lulu on 23/3/2011, 12:35

Hej igen.
Nej, jeg er hverken af hankøn eller chef i SDI, og jeg er i branchen lige så lidt som Tanjaaa.
Jeg blev bare forbløffet over tonen i dette forum og besluttede at deltage i debatten.
Og her er noget, der gør *mig* forstemt: Debatniveauet og det faktum, at du som administrator føler dig kaldet til at blande dig, ikke på
grund af perfiditeterne, men fordi nogen vover at gå i rette med dem!
Men hvis jeg har opnået, at I i fremtiden ikke hænger folk ud ved navn, så er jeg tilfreds.
Venligst
Lulu

Lulu
Gæst

Indlæg by Niels Søndergaard on 23/3/2011, 13:05

Lulu, du har åbenbart ikke forstået et pluk af det hele, når du skriver "I". Jeg har ikke "hængt nogen ud" med navn, men det har Tanjaa sådan set heller ikke. Hun/han har helt legitimt nævnt, hvem manden bag tekstningen var, fordi HAN SELV havde sat sit navn på tekstningen, hvilket naturligvis forpligter på enhver tænkelig måde.

Personlig har jeg ikke set den omtalte tekstning og kan derfor ikke tage stilling til den. Jeg ved ikke, hvem Tanjaa er, og jeg kan derfor ikke være i ledtog med ham/hende. Jeg ved heller ikke, hvem du er. Du kunne jo begynde at fortælle os om det, så vi måske kunne få en lille smule respekt for dig. Hvis du ikke skulle vide det, er respekt en ting, man skal gøre sig fortjent til, og jeg finder helt ærligt, at det er betydelig mere skummelt at skrive anonyme breve end at tage retten til fri tale i forsvar. Du opfører dig rent ud sagt som en tøsefornærmet imam, der har set en muhammedtegning og mener, at ytringsfriheden skal gradbøjes efter DINE regler, bortset fra at du ikke engang tør sige, hvem du er.

Hvis nogen begår lovovertrædelser her, kommer de formentlig til at stå til ansvar for det. Men det er en opgave for politiet, ikke for mig. Jeg tillader i frihedens navn alle indlæg - selv anonyme, småtskårne, moralske fordømmelser.

Niels Søndergaard

Vis brugerens profil

Indlæg by Lulu on 23/3/2011, 13:56

Tak, fordi du nævnte Muhammedtegningerne. Jeg kunne simpelthen ikke komme på, hvor jeg tidligere havde hørt formuleringen "formålet med dette er at håne og latterliggøre", men nu kan jeg godt huske det.

Lulu
Gæst

Indlæg by Niels Søndergaard on 23/3/2011, 15:11

Lige præcis. Og det er vigtig del af den danske kultur, at vi i modsætning til så mange andre folkeslag kan tage den slags i stiv arm.
Niels Søndergaard

Vis brugerens profil

Indlæg by Kirsten on 23/3/2011, 16:10

Der bliver skrevet tidligere, at man får, hvad man betaler for, og det er helt korrekt. Tekstere er næsten uden undtagelse akkordlønnede, dvs. at de bliver betalt pr. tekst - og det er uanset om der står "Av!" eller om det er en koncis udlægning af et stykke specialværktøjs meritter, der har taget en dag at researche. Taksterne for arbejdet varierer med mange hundrede procent i branchen, og dermed den tid teksterne har til at researche, kæle for sproget, finde den helt rigtige sprogtone og læse korrektur. Og kravene til teksternes dygtighed og fx sproglige niveau svinger også betragteligt fra firma til firma.

At købe en film på dvd, for så at blive spist af med en maskinoversat samling undersættelser i undertekstsporet svarer for mig til at købe et par bukser, og så opdage at det ene ben mangler. Hvis det sker, leverer jeg dem tilbage i butikken. På samme måde vil jeg gerne opfordre til, at man klager over dårlige undertekster, når man ser dem. Enten direkte til firmaet, til distributøren af dvd'en eller til den pågældende tv-kanal, som så kan sende klagen videre til den relevante leverandør. Det er det eneste, der virker bare en lille smule.

Kirsten M. Øveraas
(Og ja, jeg er selv tekster og sidder i øvrigt i bestyrelsen for FBO, billedmedieoversætternes specialgruppe under Dansk Journalistforbund.)

Kirsten
Gæst

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen

- Similar topics